uL. Lotnicza 72, 54-155 Wrocław

604-166-953

Poradnik rodzica

Poradnik rodzica

Opublikowany: 20 kwietnia 2015 / Kategoria: Dla rodzica

PIERWSZE KROKI


Najczęściej zadawane pytania
poradnik dla rodzica






Kiedy najlepiej zacząć treningi?
Przygodę ze sportem, rozumianym jako aktywność ruchową pod okiem trenera, rozpocząć możemy na bardzo wczesnym etapie rozwoju dziecka. Właściwie im wcześniej zaczniemy, tym lepiej. Ma to szczególne znaczenie przy dyscyplinach, które nie są oparte na ruchowości naturalnej, czy też  prowadzone są w środowisku nienaturalnym dla człowieka czyli m.in. gimnastyka, pływanie, jazda na łyżwach. Musimy jednak pamiętać, że w tym najwczesniejszym okresie najważniejsza jest interdyscyplinarność treningów, która zagwarantuje kompleksowy rozwój ogólnorozwojowy młodego adepta sportu i da solidne podstawy do późniejszej ewentualnej specjalizacji sportowej. Ważne też jest, aby Trenerzy pracujący z dzieckiem rozumieli aspekt tej kompleksowości.

Jaką dyscyplinę sportu wybrać?
Wybór dyscypliny sportowej to sprawa bardzo indywidualna, wynikająca z wielu czynników, m.in.: wieku, zainteresowań, indywidualnych predyspozycji, przygotowania ogólnorozwojowego. Jako mądrzy rodzice powinniśmy zapewnić dziecku możliwość zajęć interdyscyplinarnych, które z jednej strony pozwolą naszemu dziecku poznać na własnym ciele wielu dyscyplin a z drugiej zapewnią odpowiednio wysoki poziom przygotowania ogólnorozwojowego. Działając w takiej sekwencji późniejsza decyzja o wyborze konkretnej dyscypliny będzie łatwiejsza i bardziej racjonalna. Wybór ten powinien być jednak poparty możliwie dokładnym badaniem dziecka przez trenerów w porozumieniu z lekarzem medycyny sportowej. Wydaje się, że najodpowiedniejszym czasem na decyzję o specjalizacji sportowej jest 4-5 klasa szkoły podstawowej.

Jak zachęcać dziecko do sportu?
Dzieci są znakomitymi obserwatorami i najlepiej uczą się poprzez naśladowanie, a zatem postawa osób najbliższych z ich otoczenia jest kluczowa.  Jeżeli rodzice czy np. ulubiony wujek są aktywni i chętnie uprawiają sporty to dziecko przyjmie taką postawę za prawidłową i będzie ją z radością kopiować. Na motywację dziecka do podjęcia jakiejkolwiek aktywności sportowej bardzo duży wpływ ma sposób zachowywania się jego najbliższych. Chodzi również o to, żeby nie odmawiać dziecku wspólnych gier i zabaw ruchowych nawet jeżeli nie mamy bogatego doświadczenia sportowego. Miejmy to na uwadze wprowadzając sport i aktywność ruchową w życie naszej rodziny. Zalety uprawiania sportu są nieocenione.

Komputer, konsole i inne zgrożenia cywilizacyjne
Jak pokazują nieubłagane statystyki siedzenie przy komputerze, konsoli itp. w dzisiejszych czasach są jednym z głównych sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci. Dzieci już od najmłodszych lat przyzwyczajane są, że jest to prosty i mało wymagający rodzaj rozrywki. Wydłużający się stale czas takiego spędzania wolnego czasu prowadzi do nadwagi, otyłości, wad postawy, zaburzeń oddechowo-krążeniowych czy zaburzeń w rozwoju emocjonalnym dziecka. Jako mądry rodzic masz obowiązek zapewnienia własnemu dziecku alternatywnych sposobów na rozrywkę – takich, które wpłyną pozytywnie na jego zdrowie i rozwój. Pokaż dziecku – również na własnym przykładzie – że sport to świetna zabawa i korzyść dla zdrowia. Bądź kreatywny w szukaniu skutecznych rozwiązań np. zaproponuj dziecku "pakiety zdrowotne" - tyle minut w tygodniu przed komputerem ile minut spędzi w danym tygodniu na aktywności sportowej. W taki prosty sposób niejako przy okazji zamiast poprzez surowy zakaz możemy określić granice czasowe "rozrywek komputerowych".
Równie ważne jest aby wybierać zajęcia pod okiem Trenerów, którzy mają pasję, są konsekwentni, wymagający i prowadzą dziecko w kierunku pokonywania swoich ograniczeń.

Ile czasu dziecko powinno poświęcić na sport?
Dzieci charakteryzuje spontaniczna ekspresja ruchowa, a sam ruch jest dla nich naturalną formą zabawy. Absolutnie minimalna dawka naturalnej aktywności ruchowej, którą powinniśmy zapewnić dziecku wynosi minimum jedną godzinę dziennie przy intensywności rekreacyjnej. W przypadku, gdy dziecko rozpocznie uprawiać sport pod okiem trenera intensywność aktywności powinna stopniowo wzrastać. Cykl treningowy uwzględniający potrzeby i predyspozycje dziecka, zakres, częstotliwość i intensywność zajęć należy ustalić wraz z trenerem. W przypadku zajęć interdyscyplinarnych na bazie gimnastyki, piłki nożnej i pływania optymalne są zajęcia 2-3 razy w tygodniu po 90-120 minut. W pozostałe dni tygodnia zalecane są wówczas inne aktywności (np. jazda na rowerze, rolki, spacery, inne gry zespołowe lub indywidualne) o intensywności rekreacyjnej.

Czy należy stosować dietę u młodego sportowca?
Przestrzeganie zasad prawidłowego żywienia jest podstawowym wymogiem dzisiejszych "wysokokalorycznych" czasów. Odpowiednia dieta jest warunkiem maksymalizacji efektów szkoleniowych w trakcie treningów i właściwej regeneracji sił psychofizycznych po wysiłku (podczas treningów organizm dziecka traci sporą ilość składników odżywczych). Musimy pamiętać, że odpowiednie odżywianie jest często czynnikiem decydującym o zwycięstwie w zmaganiach sportowych. Co oznacza "właściwa dieta" w przypadku młodego sportowca? W największym skrócie to dieta ZRÓŻNICOWANA oparta na węglowodanach (makaron, pieczywo pełnoziarniste), proteinach (dobre mięso w tym ryby), bogata w witaminy, minerały i mikroelementy (warzywa, owoce) oraz dobrej jakości tłuszcze. Ograniczać należy nadmiar słodyczy. Ważne jest również odpowiednie nawodnienie organizmu. Więcej na ten temat do przeczytania w dziale ODŻYWIANIE.

Czym się sugerować wybierając strój sportowy?
Strój sportowy jest jednym z ważnych elementów treningu. Przy doborze, należy zwrócić szczególną uwagę na wygodę i komfort. Strój nie może być zbyt mały (dziecko nie może czuć się skrępowane, ciuchy nie mogą ograniczać jego ruchów) ani nie może być zbyt obszerny – (trener musi dokładnie widzieć ruch ciała by móc korygować ewentualne błędy). Bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka ma obuwie, w jakim ćwiczy. W przypadku stroju zawsze warto zasięgnąć opinii Trenera - po pierwsze ma w tym względzie duże doświadczenie, a po drugie w celu oszczędności pieniędzy (po konsultacji nie zakupimy rzeczy zbędnych, często też Trener/Klub ma możliwość uzyskania lepszych cen).

Jak uniknąć kontuzji?
Kontuzje i urazy są nieodłącznymi elementem uprawiania sportu. Najważniejsze jest ćwiczenie pod okiem mądrego i doświadczonego Trenera, który odpowiednio dozuje obciążenia treningowe. Ważny jest również rodzaj prowadzonego treningu. W przypadku dzieci optymalnym treningiem jest trening interdyscyplinarny nastawiony na kompleksowy rozwój ogólnorozwojowy, który przygotowuje organizm do sytuacji ekstremalnych i w dłuższej perspektyiwe minimalizuje ryzyko poważnych urazów. Poważnym błędem jest zbyt wczesna specjalizacja dziecka w jednej dyscyplinie. Ważnym elementem jest też systematyczna kontrola dziecka przez lekarza medycyny sportowej.

Co robić jeżeli kontuzja się jednak przydarzy?
Uprawiając sport musimy liczyć się z tym, że narażeni jesteśmy na kontuzje i urazy. W przypadku doznania takiego, ważne jest dokładne jego
wyleczenie, a nie tylko zaleczenie. To bardzo ważne, gdyż od tego zależeć może przyszłość „ruchowa” naszego dziecka. Źle wyleczone lub niedoleczone urazy mogą predysponować do kolejnych kontuzji. Pamiętaj, że leczenie nie kończy się wraz z ustąpieniem bólu. Moment ten stać się powinien rozpoczęciem cierpliwej pracy związanej z monitorowanym powrotem do sportu – musi on się odbywać po rzetelnej ocenie stanu wyleczonych struktur.
 

Sponsor techniczny 

SPONSOR TECHNICZNY

Dystrybutor sprzętu sportowego firmy PATRICK

LINK DO STRONY NASZEGO SPONSORA TECHNICZNEGO

http://piko-sport.pl

POLECAMY

Najczęściej czytane 

Trenerzy - dane teleadresowe

LISTA TRENERÓW MKS PARASOL WROCŁAW   Robert Cichy  ( senior )      ... Więcej [+]

Kontakt

Stowarzyszenie Sympatyków Młodzieżowego Klubu Sportowego "PARASOL" WROCŁAW ul. Lotnicza 72 5 ... Więcej [+]

Ostatnio dodane 

Mecz mistrzowski DLJS - Chrobry Głogów ( sobota)

Jutro 16 września (sobota) o godz. 11:00 gramy w Głogowie mecz mistrzowski z  Chrobrym ZBI&Oac ... Więcej [+]

MECZ MISTRZOWSKI DLJS - ŚLĘZA Wrocław (środa)

Jutro 13 września (środa) o godz. 17:00 gramy mecz mistrzowski z Ślęzą Wrocław ZBIÓRKA o god ... Więcej [+]

MECZ MISTRZOWSKI DLJS Z WKS ŚLĄSK WROCŁAW (sobota)

W sobotę 9 września o godz. 16:00 gramy  mecz mistrzowski z WKS Ślask Wrocław ZBIÓRKA o ... Więcej [+]